Digitalt påfyll
– Selv om jeg er relativt nyutdannet, og kun 32-år, så går den digitale utviklingen så fort at jeg har behov for regelmessig påfyll av kunnskap om digital markedsføring, sier Mari Clementine Østgaard, markedsansvarlig hos Ål Utvikling.
Mari Clementine Østgaard, markedsansvarlig hos Ål Utvikling og Christin Almestrand frå Hallingdal Næringshage.
Ål Utvikling er en av over 100 bedrifter som har fått hjelp av Kimen Til Vekst for å utvikle seg digitalt de siste to årene. Gjennom et samarbeid med blant annet Hallingdal Næringshage har stiftelsen bidratt med millionbeløp til digital kompetanseheving hos bedrifter i Hallingdal.
– For Ål Utvikling sin del så endres premissene for hvordan vi skal drive digital markedsføring seg i et forrykende tempo. Vi har derfor stor glede av oppfriskningskurs, og å få ideer fra andre bedrifter i Hallingdal som også deltar på kursene i regi av Hallingdal Næringshage, forteller Østgaard
Det er ikke så mange år siden hun fullførte reiselivsutdanningen, men ser at mye har forandret seg på disse årene.
– Ål Utvikling har mange medlemsbedrifter der det digitale kompetansenivået er veldig ulikt fra bedrift til bedrift. Derfor er det så viktig at alle får tilgang til samme informasjon som oss. Jeg føler at jeg blir bedre i jobben min, og at programmet til Næringshagen hjelper meg til å holde kunnskapen ved like, sier Østgaard.
Kimen til vekst
- Vil gjennom ulike ordninger styrke næringslivet i Hallingdal og Valdres
- Finansieres gjennom SpareBank 1 Hallingdal Valdres, Sparebankstiftelsen Øystre Slidre og Sparebankstiftelsen Hallingdal.
- Støtter kurs i innen digital markedsføring, det grønne skiftet, styrearbeid i aksjeselskaper og innovasjon
- Samlede bevillinger til næringslivet er over 2.000.000kr i året
- www.kimentilvekst.no
For Ål Utvikling sin del så endres premissene for hvordan vi skal drive digital markedsføring seg i et forrykende tempo. Vi har derfor stor glede av oppfriskningskurs, og å få ideer fra andre bedrifter i Hallingdal
Mari Clementine Østgaard
markedsansvarlig, Ål Utvikling
Åpent for alle
Christin Almestrand hos Hallingdal Næringshage er prosjektleder for kursene.
– Programmet er åpent for alle. Vi ser at det er de små og mellomstore bedriftene som har størst behov for mer kunnskap om digital markedsføring, sier Almestrand.
Hun forteller at det har vært enorm interesse for å delta på programmet.
Prosjektlederen understreker hvor viktig det er med et nettverk, deling av kompetanse og erfaring.
– Hallingdal ikke så stort. Næringshagen ønsker å legge til rette for gode relasjoner og nettverksbygging mellom bedrifter i Hallingdal. Målet med kursene er å øke og vedlikeholde kompetansen ute i bedriftene. Fagfeltet digital markedsføring er i drivende utvikling, og mange bedrifter trenger bistand til hvordan de rent teknisk skal løse sine markedsføringsbehov, sier Almestrand.
Mari Clementine Østgaard, markedsansvarlig hos Ål Utvikling og Christin Almestrand frå Hallingdal Næringshage.
Viktig å følge med i timen
Kimen Til Vekst og Sparebankstiftelsen Hallingdal mottar en rekke henvendelser fra bedrifter som ønsker hjelp til digital utvikling i sine bedrifter.
– Vi ser helt klart at det digitale landskapets endrer seg fort, og det er viktig å følge med i timen, sier Øystein Walle, som er daglig leder i Kimen til Vekst og Sparebankstiftelsen Hallingdal.
– Kimen Til Vekst mener det har større effekt å kanalisere støtten gjennom en større plan i stedet for å støtte enkeltbedrifter. Kursene i digital markedsføring gjennom Hallingdal Næringshage er et av flere programmer. Så langt er det rundt 100 bedrifter som har deltatt på målrettede kurs og fått hjelp til digital markedsføring, sier Walle.
Mari Clementine Østgaard, markedsansvarlig hos Ål Utvikling, Christin Almestrand frå Hallingdal Næringshage og Øystein Walle som er daglig leder i Kimen til Vekst og Sparebankstiftelsen Hallingdal.
Foto: Espen Forsberg / Hallingdølen